Guru's en Bollywood in the Pink City - Reisverslag uit Pushkar, India van Lisette Niekerk - WaarBenJij.nu Guru's en Bollywood in the Pink City - Reisverslag uit Pushkar, India van Lisette Niekerk - WaarBenJij.nu

Guru's en Bollywood in the Pink City

Door: Christine en Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

22 November 2007 | India, Pushkar

Na de korte stop in Agra dachten we snel door te kunnen naar onze volgende halte: Jaipur. Maar het was tijd geworden voor onze eerste echte Indiase trein-vertraging van maar liefst 5 uur(en dan kan je nagaan dat dat (voor Indiase normen) nog best meeviel...)!

In Jaipur werden we van het treinstation naar ons Guest House vervoerd met een wel heel speciale auto-rickshaw... Hij had echt rechtstreeks uit 'Pimp My Ride' kunnen komen. Van buiten leek hij niet heel bijzonder, maar van binnen was hij volledig met de lelijkste kleur roze leer bekleed en had de chauffeur (Lucky) gigantische boxen laten installeren... Lucky haalde direct na ons plaatsnemen zijn 'recommendation-book' tevoorschijn (daar teren alle Indiers die in de toeristen-business zitten blijkbaar op..) en vertelde dat hij ons de hele stad zou laten zien, met z'n 'Pimp My Rickshaw'-rickshaw, voor slechts 100 Rupies per persoon (iets minder dan 2 Euro per persoon). Aangezien Jaipur een redelijk grote stad is, leek het ons wel een goed idee.

En zo gingen we de volgende dag op pad met Lucky en Emma ('t Engelse meisje die we al in Varanassi hadden ontmoet), met boemende boxen alle toeristische spots van Jaipur af. We zijn langs een aantal van Jaipur's forten, waaronder het Amberfort, en de 'Monkey Temple' gegaan (1 van de vele 'Monkey Temples' in India), waar Lisette werd aangevallen door meerdere aapjes, die uit waren op de pinda's die ze net had gekocht. We hebben ook nog rond gecruised door de 'Pink City', het oude centrum van Jaipur, dat tot onze verbazing helemaal oranje was!

Lucky bleek nogal een grote fan van de Bollywood-soundtracks en die waren dan ook, het liefst een paar keer op herhaling, keihard uit z'n boxen te horen! Jeah, echte Jaipur-gangsters!
Toen wij duidelijk maakten dat Bollywood-muziek niet echt onze 'cup-of-chai*' is, haalde hij z'n Bob Marley collectie tevoorschijn... Hij wist alle teksten uit z'n hoofd en had zelfs een eigen variatie op 'No Woman, No Cry', namelijk: 'No Chapati*, No Chai*'!!
(de betekenis staat onder dit verhaal)

Lucky vertelde ons dat hij die avond naar het huwelijksfeest van zijn neef zou gaan en dat wij -als toeristen- ook van harte welkom waren; zijn neef deed immers heel veel business met toeristen. (Logisch.) Zo'n kans lieten wij natuurlijk niet liggen! In onze mooiste kleren, oftewel schoonste kleren, vertrokken we naar het feest. Bij binnenkomst stonden animators met versierde olifanten en werden we met rozenblaadjes bestrooid. Het feest vond plaats op een open veld van ongeveer 50m bij 50m en was helemaal omringd met Indiase eettentjes.
We hadden nog geen drie stappen gezet en we waren omsingeld door allemaal kleine kindjes, gekleed in hun mooiste kleertjes. Na heel veel handjes te hebben geschud en antwoord te hebben gegeven op de vraag 'what's sjoe neeeeem??' hadden we eindelijk onze weg gebaand naar de bruidegom. BruidegomS om precies te zijn. De bruiloft was namelijk van twee broers met twee zussen.. (Hoe bedoel je 'arranged'!?)
Nadat we allen ons boeket van-om-de-hoek hadden gegeven aan de bruidegoms, en de oogverblindende bruiden hadden gefeliciteerd, was het tijd om alles te proeven wat we normaal nooit van de straattentjes durfden te eten! En dat heeft Lisette geweten; ze voelde tot haar grote spijt haar eerste "Delhi-Belly*' opkomen.
Misschien kwam dat wel omdat ze 'paan' heeft gegeten, terwijl daar alleen op moet worden gekauwd!

Juist toen we op het punt stonden om te vertrekken, kwam er een lelijk, klein, arrogant mannetje op ons af; een Guru. Hij vouwde z'n handen in elkaar en met zijn wijsvingers op zijn lippen begon hij;
- 'I don't know, but I have the feeling I need to talk to you..
- 'Oke..'
- 'Yes, yes, one of your - en hij wees naar Lisette - chakra's is closed. But you... -en hij wees naar Christine- TWO of your chakra's are closed and I want to know why.. Why??'
- (....) Why??
- 'Yes, both your minds are closed because you think too much. But with you -en hij keek Christine doordringend aan-, yes, your heart is unbalanced and I want to know why. So tell me why..
- (....)

Juist.

We zeiden maar snel dat Emma en Lucky op ons stonden te wachten, voordat het gesprek nog vreemder zou worden. Hij bood nog aan om in een one-on-one gesprek onze chakra's te openen en ons thuis te brengen. Als nuchtere Nederlanders hebben we zijn uitnodiging vriendelijk afgeslagen.

De volgende dag stond als ons hoogtepunt een bezoekje aan de cinema te wachten. We hadden van een aantal verschillende mensen al vernomen dat Jaipur DE plek is om een Bollywood film te zien (op Mumbay na dan).
Maar nog voordat we de 'Raj Mandir' cinema hadden bereikt, zagen we nog een hoogtepunt: Als pronkstuk van de chowk*, stond daar een grote, glimmende, gele M ons toe te lachen.
De EERSTE McDonalds sinds het begin van onze reis! Beide zijn we nog nooit zo blij geweest om een McDonalds te zien. We waanden ons weer helemaal thuis in die "westerse" omgeving. We hebben heerlijk genoten van een soft-ijsje, een McVeggi een de McMaharaja*! Echt helemaal westers kan je het dus niet echt noemen, meer een soort McBonalds dus... (hu-hu..)

Met een vol buikje liepen we naar de 'Raj Mandir'; een enorm gebouw dat erg lijkt op Christine's verjaardagstaart*! Als je denkt dat het niet kitcheriger, zoeter en lelijker kan, kom je in de foyer; mierzoet en spuuglelijk! (Dit noemen wij echter 'Indiaas mooi')

Helaas had onze film niet een heel hoog Bollywood-gehalte (waarbij mensen om de haverklap in 'song & dance' uitbarsten), maar zelfs in dit dramatische verhaal waren er een paar mooie Bollywood-momenten om van te genieten.
Wat eigenlijk nog leuker was om te zien, is het publiek dat echt helemaal in zo'n film op kan gaan. Ze konden het duidelijk niet waarderen als de film voor de 5de keer werd onderbroken wegens een powercut. Maar elke keer als een, blijkbaar zeer populaire Bollywood-ster in beeld kwam bloeide het hele publiek op en gingen ze juichen en klappen! Geweldig!

Na de film nog even een McPuff en een McPaneer* en wederom een softijsje gepakt,
voordat we weer een tijdje Ronald moeten missen..

Veel liefs,

Lisette en Christine

Woordenboek voor de mensen die nog nooit in India zijn geweest en op Christine's verjaardag:

'Chapati' is soort brood dat alle Indiers bij de maaltijd eten
'Chai' is typisch Indiase thee, met massala, melk en heel veel suiker.
'Maharaja' betekent koning. De McMaharaja lijkt dan ook erg op de BigMac!
'Paneer' is Indiase kaas
'Paan' is 'betel nut, lime, calcium and aniseedwrapped in a leaf and chewed as a digestive. Mildly addictive'. Hier kauwen heel veel mannen op en om de halve minuut spugen ze een rode suspensie uit. Altijd even smakelijk!
'Chowk' is plein.
'Christine's verjaardagstaart'; een lichtroze chipolata-taart versierd met knalroze marsepeinen rozen, zilveren balletjes, een slagroomrandje en een kitcherig handschrift!

• 22 November 2007 - 11:56

Papa Peter:

Dit is inderdaad veel uitgebreider en nog leuker dan het gewiste verhaal van gisteren!
    Heel grappig die Guru.
    Goede reis naar Delhi!!

XX

• 22 November 2007 - 11:58

Steef:

Heeeeeeeel leuk. En helemaal omdat jullie nu live of Spype zitten. Jammer dat ik geen mic had, dan had je gehoord hoe ONZETTEND leuk ik het verhaaltje vond. Hahaahhaahha. Nudge. Zo meteen jullie volgende verhaaltje. Ben benieuwd! Dikke kus, Steef

• 22 November 2007 - 12:08

Laura:

haha leuk!!! te mooi die guru! en ook mooi dat jullie lekker nuchter blijven, hoewel ik toch wel benieuwd zou zijn...! :) schatjes veel plezier!! xxx

• 22 November 2007 - 23:47

Rob Oomen:

super verhaal girls, maar ik wil foto's!!! die waren beloofd!
    kus rob

• 23 November 2007 - 23:42

Mikey:

Ola!

TE mooi jullie belevenissen:P Jammer dat jullie t gesprek met de Guru niet helemaal af hebben gemaakt, anywayy...enjoy! Enneuhh...keep your chakra's open he, haha

Kuss

• 25 November 2007 - 20:35

Minke:

Pfff jullie blijven maar schrijven, en ik blijf maar lezen...
    Top,ENJOY!! xx