Chitwan - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lisette Niekerk - WaarBenJij.nu Chitwan - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lisette Niekerk - WaarBenJij.nu

Chitwan

Door: Christine en Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

20 Oktober 2007 | Nepal, Kathmandu

Na uitgebreid te hebben uitgerust in Pokhara, (beetje gezeten aan de lakeside en genoten van het heerlijke eten) was het tijd om te vertrekken naar ons volgende avontuur: "Chitwan National Park".

We vertrokken om half 8 vanaf het 'tourist bus park', waar een al afgeladen bus op ons stond te wachten. We hadden gehoopt op een ontspannen busreis, maar dit mocht natuurlijk niet het geval zijn... Deze (zogenaamde) tourist-bus stopte maar liefst om de paar minuten, om lokale mensen over te halen in de bus te stappen, terwijl tegelijkertijd werd gepoogd andere bussen weg te concurreren.

We were in for a bumpy ride.

Na 6 uur hobbelen door de bergen, waren we dan eindelijk aangekomen bij Sauraha; het dorpje wat aan Chitwan ligt en waar wij de komende 3 dagen in het 'Tiger Wildlife Camp' zouden verbljven.

Hoewel de naam van het kamp veelbelovend klonk, was de werkelijkheid heel anders...
Op het programma stond bij aankomst:
- A welcome drink
gevolgd door:
- A briefing
gevolgd door:
- Lunch

Het welkomstdrankje werd echter volledig genegeerd en de briefing volgde 20 minuten later pas -de chagrijnige manager had besloten toch maar wel even tijd voor ons te maken- en bestond uit de volgende woorden: "Be ready at 4, culture tour".
Ook was ons verteld dat wij zelf onze lunch zouden mogen samenstellen van het menu, maar deze stond al -stomend en wel- op ons te wachten, voordat er uberhaupt een menu gesignaleerd was.

Chitwan, Shit man...

De 'culture tour' op zich was niet oninteressant, maar onze guide was helaas onverstaanbaar.
Gelukkig was er wel een troost: 'The Tharu Culture Programme', het avondprogramma...
Tijdens het avondprogramma werden de traditionele dansen van de lokale stam (The Tharu) aan ons laten zien, waarna wij uiteraard zelf ook onze danskunsten hebben laten zien (polonaise style, proberend de tharu-dans te synchroniseren (wat uiteraard niet geheel foutloos ging).
Na deze enerverende avond, zijn we direct gaan slapen, want de volgende dag zouden we dan eindelijk het park echt in gaan.

We werden om 6 uur gewekt en ons ontbijt stond, tot onze verassing en veel irritatie, al klaar... (Alhoewel we de vorige dag uitgebreid kenbaar hadden gemaakt, dat we zelf ons ontbijt wilden samenstellen, waarbij de manager had gezegd dat het 'fine' was...)
Maar goed, na het ontbijt volgde het 'canoeing' (2 soorten krokodillen gespot!), waarbij we in een bootje belandden met nog 2 andere nederlanders. Na het kanoen kregen we een uitleg over 'what to do, when you come too close to these animals:'

Neushoorn: Kan goed ruiken en horen, maar slecht zien... Dus: Laat kledingstuk/tas (of iets anders wat naar jou kan ruiken) achter, en ren zigzaggend weg.

Tijger: Maak direct oogcontact en de tijger zal weggaan. (Costapiet (mede-hollander) maakte nog de opmerking dat een tijger de nek laten zien ook zou werken...)

Slangen: Helaas was onze enige uitleg hierbij: "Is no problem", heel geruststellend...

En de grappigste was wel de

Beer: Ga in grote groep bij elkaar staan en maak zang/schreeuwerige geluiden, terwijl je een wild dansje doet. (Dit alles zodat de beer denkt dat je een groot en gevaarlijk dier bent...)

Na deze uitleg was het tijd voor 'The Jungle Walk', wederom was onze gids onverstaanbaar.
Hoewel we graag veel dieren hadden willen zien, bleef het beperkt tot een paar apen (inclusief baby-aapje), een paar (tamme) olifanten en, tot onze grote spijt, heeeeeeeel erg veel bloedzuigers.

Na de jungle walk, volgde een van de hoogtepunten, het "Elephant Bathing". Hierbij mocht samen met de olifanten 'gezwommen' en 'gewassen' worden. Lisette was er als de kippen bij om zo'n leuk olifantje te beklimmen in het water, wat tot enkele grappige scenario's leidde (foto's zullen volgen...)

Na het elephant bathing volgde de Elephant Ride". Een twee uur durende tocht op de rug van een olifant (waarbij hopelijk wat wilde dieren gezien kunnen worden). Bij ons werd het aantal dieren helaas een beetje beperkt tot slechts een paar apen, eagles en een paar herten, maar op een olifant zitten, op zich, is al een hele ervaring!

Na de elephant ride werden we voor de nacht naar een 'Jungle Tower' gebracht. Deze toren, geplaatst in het park zelf, zou de kans op het zien van meer wilde dieren moeten vergroten. En jawel, direct bij aankomst stond er al een neushoorn op ons te wachten. Helaas hebben we geen tijgers kunnen zien, maar die schijnen slechts heel zelden tevoorschijn te komen.

Ons Chitwan-avontuur werd afgesloten met wat 'Bird-watching' (dat probeerden ze althans te zeggen, Christine verstond niks anders dan 'Boar-watching'). En we waren alweer op weg naar Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. Gelukkig was deze busreis een stuk aangenamer (vooral het meer-beenruimte werd gewaardeerd) en kwamen we zonder al te veel gehobbel aan bij ons guesthouse in het centrum van Kathmandu.

Ondanks het chagrijnige/onbehulpzame/onverstaanbare personeel van het 'Tiger Wildlife Camp' (geen aanrader, maar dat had iedereen waarschijnlijk al begrepen), hebben we erg van de natuur kunnen genieten (onze liefde voor olifanten is bijzonder erg gegroeid) en zijn we absoluut weer een mooie ervaring rijker.

Op het moment zijn we van het 'Dasain Festival' aan het meegenieten (een van de grootste festivals in Nepal). Vanochtend hebben we onze eerste live-slachting van 2 geiten en 1 buffalo al mee mogen maken... Hierover zal uiteraard binnekort nog een uitgebreid verhaal volgen.

Veel liefs,

Christine en Lisette

• 20 Oktober 2007 - 12:54

Aebe:

Zoals belooft! ik ga je site in de gaten houden!x

• 20 Oktober 2007 - 13:16

Mikey:

Weer een super avontuur/ervaring rijker! dat er nog heel veel mogen volgen!

Liefss

• 20 Oktober 2007 - 13:27

Stephanie:

haha.. chitwan shit man. nou ja is toch wel meegevallen toch. echt leuk je even op msn te hebben gesproken, tetje!!! x

• 20 Oktober 2007 - 14:16

Leo En Steef:

Fijn voor jullie om samen te zijn! Genieten van de verhalen,verheugen ons op het vervolg. En natuurlijk de foto's, maar niet van de live-slachting hoor!

• 21 Oktober 2007 - 00:11

Mink:

Nice kittie en tet!
    have fun!!
    xxjes Minke

• 21 Oktober 2007 - 00:33

Mam En Pap:

Geniet van jullie verhalen!! na het ontbijt in Lhasa,vertrekken we met jeeps naar Shigatze..ook voor ons dus spannende tijden.Gisteren gewandeld op 4500 meter,lastige ademhaling al.We hopen op tijd (18.00) vrijdagmiddag in Kathmandu bij jullie te zijn maar het kan uitlopen..liefs Mam en Pap

• 21 Oktober 2007 - 00:33

Veer:

wat een ervaring! olifant bathing is echt te mooi idd! wil de foto's zien!! heel grappig dat die gids wel precies wist wat je moest doen als er een gevaarlijk dier in de buurt was.. haha! mooi verhaal chickies, verheug me op t volgende avontuur!! mis jullie! xxxxx

• 21 Oktober 2007 - 01:16

Laura:

altijd al willen weten wat je moet doen als je een beer tegenkomt.... Hopen dat je niet alleen bent dus! :) echt leuke verhalen! veel plezier nog lieverds! xxxxxxxx

• 21 Oktober 2007 - 11:09

Amma:

Ik geniet intens van al jullie avonturen. Ooit ben ik op safari geweest in Kenia en toen heb ik mij gerealiseerd dat je ontzettend boft als je veel verschillende dieren ziet. Het is zeker niet vanzelfsprekend, maar die verwachting heb je wel. Ga zo door met schrijven, ik blijf jullie op de voet volgen. Veel liefs.

• 21 Oktober 2007 - 16:38

Corry:

Heb weer genoten van jullie spannende verhalen, leuk dat jullie in ieder geval nog wilde dieren hebben gezien, viel me in nepal erg tegen ,jammer, alleen op grote hoogte enkele mooie vogels en helaas veel bloedzuigers.Kathmandu is lekker hectisch en druk. geniet van de wonderlijke dingen die je daar ziet, liefs corry

• 22 Oktober 2007 - 07:02

Sjoerd:

Ik wil graag de foto zien van Lisette op het olifantje.

• 22 Oktober 2007 - 19:27

Tien:

Hele mooie verhalen!! Echt vet zo'n Jungle-tour!! Blijf jullie volgen! Liefs uit Sevilla!

• 23 Oktober 2007 - 19:33

Inatje-oooo:

Chickies!! Ik was dus helemaal vergeten jullie verhaaltje te lezen, terwijl hij onwijs cool is!! Kijk uit naar de volgende, slachtverhalen doen het altijd goed in dit land!! Heeeel veeel liefs,

• 29 Oktober 2007 - 08:12

Mink: